Friday, October 26, 2012

مقارنة بين فوست للإستضافة و هوست جاتور

كثيرا عندما أتحدث مع أحد على الإنترنت بخصوص الإشتراك بشركة فوست للإستضافة و يسمع عروضها يقول إنها بتشبة كثيرا فى تعاملاتها و قوانينها و طريقتها فى تقديم الخدمة شركة هوست جاتور HostGator.

للعلم إنة و بالرغم من التشابة الأولى اللى ممكن الناس تشوفة بين خدمات الشركتين إلا إن النهاردة أنا قررت إنى أعمل الموضوع دة بدل ما أرد على كل واحد يسألنى نفس السؤال, و كل وجة مقارنة حكتب تحتية شرح تفصيلى للى عايز يقرأة.

1. فرق السعر الواضح من البداية أقل فى هوست جيتور لكن الحقيقة غير كدة
** السعر الموجود على موقع شركة فوست للإستضافة على الصفحة الرئيسية أو على صفحة الخدمات لما تدخل لخطط الإستضافة الغير محدودة هو السعر اللى حتدفعة حتى لو كان إشتراكك شهرى, إنما السعر الموجود على موقع هوست جاتور حتتحاسب بية لو إشتركت 3سنين و لكن لو إشتركت شهرى حتدفع أضعاف المبلغ.

وبالتالى يبقى خطة الإستضافة الغير محدودة لدومين واحد, فى هوست جيور بــ45جنية إنما فى فوست للإستضافة بـ30جنية شهريا.


2. مفيش دومين مجانا فى هوست جيتور إنما فى فوست للإستضافة حتاخد دومين مجانا
** على أى خطة إستضافة غير محدودة فى هوست جيتور لما تشترك فيها حتدفع تمن الدومين 15دولار أمريكى لكل سنة أو تشترى الدومين من برة الشركة, إنما مع فوست للإستضافة حتاخد الدومين مجانا لو إشتركت على الإشتراك السنوى على أى خطة إستضافة غير محدودة, و الأفضل كمان إن الدومين بيفضل مجانى مدى الحياة مش سنة و بعدين تجدد .... و لمعلوماتك دة نادر تلاقية فى أى شركة لأن كل الشركات التانية حيديك الدومين مجانا أول سنة و بعدين يخليك تجدد بسعرة و فى الأغلب بيكون بين 14 و 16دولار و حتى لة مكنش مبين فخلى باك و إتأكد من الموضوع دة لو إشتركت بشركة تانية.


3. هوست جيتور بتديك نسخ إحتياطى إسبوعى إنما فى فوست يومى و إسبوعى
لو إشتركت على أى خطة فى هوست جيتور حيبقى فى نسخة إحتياطية واحدة بس من موقعك إسبوعية, يعنى تجدد كل إسبوع. إنما فى فوست للإستضافة حتاخد نسختين "نسخة يومية تتجدد كل يوم" و "نسخة إسبوعية تتجدد كل إسبوع" و دى ميزة مهمة إن حيكون أولا عندك نسختين و كمان لو موقعك بياناتة مهمة مش حيضيع منها كتير فى حالة لو ركبت نسخة إحتياطية.

4. تركيب النسخة الإحتياطية فى هوست جيتور ب15دولار إنما فى فوست للإستضافة مجانى
لو حصل لموقعك أى مشكلة و إحتجت إنك تركب النسخة الإحتياطية اللى عند الشركة, لو إنت مع هوست جيتور حتحتاج تدفع 15دولار أمركيى مقابل كل مرة يتم تركيب النسخة فيها. إنما فى فوست للإستضافة حيتم تركيب النسخة بالكامل من موقعك من التاريخ االلى إنت تختارة من النسخ الموجودة مجانا و من غير أى مصاريف, و كمان لو حصل مشكلة فى التركيب بيعيدوا تركيب النسخة و من غير أى مصاريف.

5. الدعم الفنى أكيد مش بالعربى فى هوست جيتور, إنما بالعربى فى فوست للإستضافة
فى ناس كتير بتشترك فى شركات أجنبية و بعد كدة تواجة مشكلة فى التواصل و الفهم مع موظفين الدعم فى الشركة, طبعا فى شركة فيها ملايين المشتركين مش حيكونوا فاضيين إنهم يشرحوا كل كلمة معناها إية لو مستواك مش عالى فى اللغة و مش قادر تفهمهم :] ... علشان كدة دة ميزة مهمة فى فوست للإستضافة إن الدعم فيها باللغة العربية و كمان الدعم موجود 24ساعة يعنى لو فى أى وقت حصل مشكلة فى موقعك تقدر تتصل بيهم علشان يحلولك المشكلة.

6.طرق الدفع السهلة جدا و المتاحة للمصريين فى كل مكان
أولا لو إنت فى مصر أو فى دولة عربية مش محتاج يكون عندك فيزا أو ماستر كارد علشان تدفع, ممكن من خلال البنك أو البريد المصرى أو تحويل الرصيد من مصر تدفع فاتورتك أو من خلال التحويل البنكى أو الويسترن يونيون من أى دولة عربية فاتورتك حتكون مدفوعة. على عكس هويت جيتور اللى لازم يكون معاك فيزا أو ماستر كارد أو تدفع بباى بال "الممنوع فى نص الدول العربية".

الضمانات اللى بتقدمها فوست للإستضافة زى ضمانات هوست جيتور.
- ضمان إستقرار الخادم 99.9% 
- ضمان إسترجاع للإشتراك بالكامل لمدة 45يوم لأول فاتورة مع الشركة.
- دعم فنى 24ساعة مباشرة بالتذاكر و الهاتف و المحادثة المباشرة.

للإشتراك بشركة فوست للإستضافة
زور موقع الشركة من هنا

No comments:

Post a Comment